۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر

" مطالعه رفتار مصرف کننده در مواجه با مد آهسته " / الناز گشتاسب

ارسال شده در تاریخ 1399/04/22
ساعت 12:50

مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی : طراحی پارچه و لباس
تاریخ دفاع : 1398
چکیده : مد آهسته، جنبشی معاصر و اصطلاحی جدید در دنیای امروزی است که برای کاهش سرعت تغییرات مد و جلوگیری از مصرف گرایی و در تقابل با مد سریع به وجود آمده است. این جنبش در راستای توجه به منابع طبیعی و بهره‌برداری مناسب از آن‌ها، به چالشی مهم به منظور حفاظت از محیط زیست و حمایت از منابع انسانی برای مد سریع رایج بدل شده و محققین و فعالان زیادی را در سراسر دنیا درگیر خود کرده است. مصرف‌گرایی مشوق نظامی اجتماعی - اقتصادی است که همواره خرید کالا و خدمات بیشتر را طرح ریزی می‌کند. این واژه در اقتصاد به معنی اتخاذ سیاست‌ های کلان اقتصادی است که برای اشاعه ی مصرف توسط شرکت‌ها و مؤسسه های اقتصادی بر جامعه اعمال می‌شود. شرکت‌های بزرگ همواره درحال تلاشند تا بر رفتار مصرف کننده تأثیرگذار باشند و خط‌دهی بر تصمیمات آن ها را به دست بگیرند. رفتار مصرف کننده را می‌توان به عنوان یک فعالیت انسانی معطوف به ارضای نیازها و خواسته‌ها از طریق فرایند مبادله، تعریف کرد. هدف این پژوهش مطالعه ی رفتار مصرف کننده در مواجهه با مد آهسته و بررسی روند مد و شناخت جایگاه مد آهسته در کشور ایران می‌باشد. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی و به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، متشکل از جوانان 20 تا 35 ساله ی ساکن شهر تهران بوده و ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات شامل منابع کتابخانه‌ای، اسناد، سایت‌های اینترنتی معتبر و پرسشنامه ای با استفاده از طیف پنج تایی لیکرت می باشد که به بررسی رفتار مصرف کننده جوان در مواجهه با مد آهسته در کشور ایران پرداخته شده است. نتایج به دست آمده از تحلیل های آماری پژوهش حاضر نشان می دهد که جهت بررسی روند مد در ایران چهارمؤلفه حائز اهمیت است و از این میان، مدگرایی بالاترین مقدار اهمیت را دارا می باشد، در نهایت می توان نتیجه گرفت که مصرف کنندگان جوان در ایران به دنبال پیروی از مد هستند. همچنین در ادامه بررسی های انجام یافته چنین بدست آمد که اطلاعات جامعه آماری در رابطه با مد آهسته کمتر از حد مطلوب می باشد. بنابراین مد آهسته در کشور ایران در حال حاضر دارای جایگاه مناسبی نیست.
کلمات کلیدی: محیط زیست، مد آهسته، مصرف کننده، رفتار مصرف کننده، مد اخلاق مدار
طال‍ب‌ پ‍ور، ف‍ری‍ده‌، 1340 - ، استاد راهنما
 داوری، روشنک - استاد مشاور
دانشگاه الزهرا (س). دانشکده هنر

ارسال کننده:
تعداد بازدید:1188
تصاویر مرتبط:
tempShow
برچسب ها
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
دانشگاه الزهرا
تهران،خیابان ده ونک ، مدیریت سبز دانشگاه الزهرا(س) کدپستی: 1993893973 
تلفن: 982185692787+ فاکس: 982188041462+
 green[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.